DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Klinik Psikolojide Etik
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 515
Güz/Bahar
3
0
3
7.5
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste, bir bilim dalı ve meslek olarak klinik psikolojinin etik ilkelere uygun biçimde nasıl çalışılacağının incelenmesi, bu alandaki uluslarası ve ulusal etik ilkelerin öğrenilmesi, uygulama alanındayaşanan etik ikilemlerin neler olabileceğine dair fikir sahibi olunması ve bu ikilemleri çözme yollarına dair bir kavrayış geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Örnek vakalar ve günlük yaşam uygulamaları üzerinden bu alandaki teorik bilgilerin pekiştirilmesi hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Psikoterapi pratiğinde sıkça karşılaşılabilecek etik meseleleri inceleyebileceklerdir.
  • Etik ikilemlerle karşılaştıklarında karar verme aşamaları modelini uygulayabileceklerdir.
  • Kişisel ve mesleki sınırları korumanın ve çoklu ilişkilerin psikoterapi sürecindeki yerini tartışabileceklerdir.
  • Psikologların sorumlu oldukları genel ve terapi alanına özel etik ilkeleri sıralayabileceklerdir.
  • Örnek vakalar ve günlük yaşam uygulamaları üzerinden bu alandaki teorik bilgilerini ifade edebilecektir.
  • Alanyazında etik konusunu ele alan araştırma ve yayınlar hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
  • Klinik psikolojide etik konusunu ele alan bir araştırma önerisi sunabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders, bir bilim ve meslek olarak klinik psikolojinin etiğe uygun biçimde nasıl çalışılacağı ve uygulanacağının incelenmesini, klinik psikoloji alanında bilim ve meslek etiğinin nasıl ele alındığını ele alacaktır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Etik Davranış ve Psikoterapistlerin Etik İlkeleri (APA ve TPD) Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 1
3 Etik Karar Verme ve Eyleme Koyma Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 11
4 Yeterlilik ve Öz Bakım Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide.Ch 6&7
5 Mahremiyet,Gizlilik ve Kayıt Tutma Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 8
6 Terapinin Başlangıcı, Bitişi ve Terapide Yokluklar Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 8
7 Psikolojik Değerlendirme ve Test Uygulamaları Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 15
8 Cinsel ve Cinsel Olmayan Çoklu Rol İlişkileri ve Sınırlar Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 16 &17
9 Akranlar, Süpervizörlerle İlişkiler ve Akademik Ortamdaki İkilemler Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 13
10 İntihar Riskini ve İstimarı Değerlendirme & Tehlikeli Vakalar Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 25
11 Ayrımcılık, Kültürel/Toplumsal Farklılıklar ve Göçmenlerle Çalışma Singer, R. R., & Fuentes, M. A. (n.d.). Ethical Issues Associated with Mental Health Interventions for Immigrants and Refugees. The Cambridge Handbook of Applied Psychological Ethics Handbook of Applied Psychological Ethics Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. CH 5
12 Sunum ve tartışma
13 Sunum ve tartışma
14 Sunum ve tartışma
15 Sunum ve tartışma
16 Dersin Gözden Geçirilmesi
Ders Kitabı

Dewald, P. A., & Clark, R. W. (2007). Ethics Case Book of the American Psychoanalytic Association. NJ: Amer Psychoanalytic Assn. ISBN-13: 978-0977735105

Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. New York, NY: Oxford University Press. ISBN-13: 978-0199957699

Nagy, T. F. (2000). Ethics in Plain English: An Illustrative Casebook for Psychologists. NE, NJ: American Psychological Association. ISBN-13: 978-1591472018

Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.                 9781119195443

Singer, R. R., & Fuentes, M. A. (n.d.). Ethical Issues Associated with Mental Health Interventions for Immigrants and Refugees. The Cambridge Handbook of Applied Psychological Ethics, 384–405. doi:10.1017/9781316417287.020 

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
60
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
5.5
88
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
24.5
Proje
1
20
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
Final Sınavı
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. 

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

X
6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

X
7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

X
8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

X
11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X
13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest