Dersin Adı | Klinik Psikolojide Etik |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CPSY 515 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 7.5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Yüksek Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, bir bilim dalı ve meslek olarak klinik psikolojinin etik ilkelere uygun biçimde nasıl çalışılacağının incelenmesi, bu alandaki uluslarası ve ulusal etik ilkelerin öğrenilmesi, uygulama alanındayaşanan etik ikilemlerin neler olabileceğine dair fikir sahibi olunması ve bu ikilemleri çözme yollarına dair bir kavrayış geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Örnek vakalar ve günlük yaşam uygulamaları üzerinden bu alandaki teorik bilgilerin pekiştirilmesi hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, bir bilim ve meslek olarak klinik psikolojinin etiğe uygun biçimde nasıl çalışılacağı ve uygulanacağının incelenmesini, klinik psikoloji alanında bilim ve meslek etiğinin nasıl ele alındığını ele alacaktır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Etik Davranış ve Psikoterapistlerin Etik İlkeleri (APA ve TPD) | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 1 |
3 | Etik Karar Verme ve Eyleme Koyma | Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 11 |
4 | Yeterlilik ve Öz Bakım | Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide.Ch 6&7 |
5 | Mahremiyet,Gizlilik ve Kayıt Tutma | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 8 |
6 | Terapinin Başlangıcı, Bitişi ve Terapide Yokluklar | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 8 |
7 | Psikolojik Değerlendirme ve Test Uygulamaları | Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 15 |
8 | Cinsel ve Cinsel Olmayan Çoklu Rol İlişkileri ve Sınırlar | Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 16 &17 |
9 | Akranlar, Süpervizörlerle İlişkiler ve Akademik Ortamdaki İkilemler | Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. Ch 13 |
10 | İntihar Riskini ve İstimarı Değerlendirme & Tehlikeli Vakalar | Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Ch 25 |
11 | Ayrımcılık, Kültürel/Toplumsal Farklılıklar ve Göçmenlerle Çalışma | Singer, R. R., & Fuentes, M. A. (n.d.). Ethical Issues Associated with Mental Health Interventions for Immigrants and Refugees. The Cambridge Handbook of Applied Psychological Ethics Handbook of Applied Psychological Ethics Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. CH 5 |
12 | Sunum ve tartışma | |
13 | Sunum ve tartışma | |
14 | Sunum ve tartışma | |
15 | Sunum ve tartışma | |
16 | Dersin Gözden Geçirilmesi |
Ders Kitabı | Dewald, P. A., & Clark, R. W. (2007). Ethics Case Book of the American Psychoanalytic Association. NJ: Amer Psychoanalytic Assn. ISBN-13: 978-0977735105 Koocher, G. P., & Keith-Spiegel, P. (2016). Ethics in Psychology and the Mental Health Professions: Standards and Cases. New York, NY: Oxford University Press. ISBN-13: 978-0199957699 Nagy, T. F. (2000). Ethics in Plain English: An Illustrative Casebook for Psychologists. NE, NJ: American Psychological Association. ISBN-13: 978-1591472018 Pope, K. S., & Vasquez, M. J. (2016). Ethics in Psychotherapy and Counseling: A Practical Guide. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 9781119195443 Singer, R. R., & Fuentes, M. A. (n.d.). Ethical Issues Associated with Mental Health Interventions for Immigrants and Refugees. The Cambridge Handbook of Applied Psychological Ethics, 384–405. doi:10.1017/9781316417287.020 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 60 |
Proje | 1 | 20 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 2 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 5.5 | 88 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 2 | 24.5 | |
Proje | 1 | 20 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | |||
Final Sınavı | |||
Toplam | 225 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. | X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. | X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. | X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. | X | ||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. | X | ||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. | X | ||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. | X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. | X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. | X | ||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. | X | ||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest